Verzuim is een lastige, maar bijna onontkoombare uitdaging op de werkvloer. Wanneer je als werkgever geconfronteerd wordt met medewerkers die veelvuldig verzuimen levert dat vaak veel stress op. Waarschijnlijk heeft de leidinggevende al lang gemerkt dat het met een medewerker niet zo lekker gaat. Meestal zijn er dan ook al gesprekken met de medewerker gevoerd. Maar een directe oplossing vinden kan een uitdaging zijn. De bedrijfsmaatschappelijk werker / coach neemt werk uit handen door de gesprekken met de werknemer over te nemen en op een praktische manier te zoeken naar oplossingen.
Dit doen we vooral door te werken aan het persoonlijk leiderschap. Omdat we geloven en hebben gezien dat mensen die zichzelf goed kunnen leiden, sterker staan in het dagelijks leven.
Marianne helpt werknemers met verschillende uitdagingen, denk aan het verbeteren van de omgang met collega’s of klanten. Of het leren omgaan met een hoge werkdruk. Het verwerken van verlies (reorganisatie of overlijden). Of het verwerken van een traumatische gebeurtenis. Daarnaast focussen we op het vinden van een goede balans tussen werk en privé en het vergroten van motivatie en assertiviteit. We kijken ook naar praktische zaken, zoals timemanagement en effectiviteit van werken.
De arbeidscoaching heeft als gevolg dat de medewerker eerder terugkeert op de werkvloer en uitval in de toekomst wordt voorkomen
HOE ANDEREN DEZE COACHING ERVAREN Ervaring van Ron In mijn team van ongeveer 30 mensen heerste er spanning tussen verschillende groepen en was er veel “afschuifgedrag”. Men sprak liever over elkaar dan met elkaar wat de sfeer niet beter maakte. Ik heb Marianne gevraagd om hier wat aan te gaan doen door met de groep aan de slag te gaan en ze middels directe feedback inzicht te geven.
Resultaat: na de sessie waarbij er geoefend is met behulp van teamwork opdrachten en het leren elkaar directe feedback te geven, kwamen er diverse inzichten in de groep waarbij bij sommigen het kwartje begon te vallen. Hoewel niet direct zichtbaar. Toch ging de groep ermee aan de slag en beetje bij beetje werd de sfeer in de groep beter. Men begon elkaar feedback te geven zonder dat dit ten koste van de harmonie en samenwerking ging. Na ongeveer een jaar, was de sfeer in de groepen al veel beter en was de samenwerking significant vooruit gegaan.
Al met al ben ik zeer blij dat ik je hiervoor heb ingezet en kan ik na 1 jaar zeggen dat dit de kentering is geweest in het creëren van een betere sfeer in de verschillende afdelingen waar ik leiding aan gaf.